Jak wygląda projektowanie innowacyjnych produktów i usług?
30 stycznia 2020Projektowanie usług zakłada, że równie ważne, jak sam produkt są emocje i doświadczenia towarzyszące finalizacji transakcji. W związku z tym, zdarza się, że przedsiębiorcy – zanim zaczną świadczyć konkretne usługi czy wprowadzić do oferty konkretny produkt – decydują się na sposób przemyślanego zaprojektowania i wprowadzenia innowacji, czyli Service Design. Rodzą się jednak pytania: czy warto zainwestować w tego typu rozwiązanie i jak może przełożyć się na wyniki sprzedażowe?
Jak nas widzą, tak nas piszą
Service Design, czyli projektowanie usług, koncentruje się na tym, by sam proces korzystania z usług konkretnej firmy wiązał się z możliwie najlepszymi wspomnieniami i kojarzył się z czymś bezproblemowym i atrakcyjnym. Działania brandowe, łączące się z PR-em i Customer Experience, przekładają się na wizerunek marki oraz lojalizację klientów. Aby zyskać lojalnych klientów warto zwrócić uwagę na każdy element procesu komunikacyjnego i procesu sprzedaży, aby maksymalnie wykorzystać możliwości, którymi dysponujemy.
Badanie rynku kluczem do sukcesu
Nie ma jednego uniwersalnego schematu projektowania usług, jednak proces zawsze rozpoczyna się od zbadania potrzeb klientów i postawienia ich w centrum procesu decyzyjnego. To właśnie do nich należy dostosować strategię działania, aby jak najlepiej spełnić oczekiwania finalnych użytkowników.
Niezwykle wartościowe są także badania opinii wewnątrz przedsiębiorstwa. Warto pamiętać, że w proces zaangażowani są wszyscy pracownicy, wyższego i niższego szczebla, ich punkt widzenia jest równie istotny – niezależnie od zajmowanego stanowiska. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać mocne i słabe strony naszej firmy, co znacznie ułatwi wyjście naprzeciw potrzebom klientów oraz kreowanie skutecznych strategii działania, opartych o nasze silne punkty.
Istotnym elementem Service Designu jest także bycie na bieżąco z aktualnymi trendami w danej branży i poza nią – dzięki temu można mieć pewność, że proponowane przez firmę rozwiązania są unikalne, innowacyjne i mają większy potencjał. Dzięki analizie rynku można także wyłapać ewentualne błędy czy przestarzałe rozwiązania, które mogłyby mieć negatywny wpływ na finalne wyniki sprzedażowe. Należy pamiętać także o nieustannym monitorowaniu efektów wdrażanych rozwiązań i reakcji klientów. Weryfikacja założeń jest niezwykle pomocna w planowaniu kolejnych zadań.
Wzbudzanie pozytywnych emocji w klientach wiąże się oczywiście ze wzrostem zysków. Warto spróbować projektowania usług już dziś – jeśli zależy Ci na prawdziwej innowacji – sprawdź ofertę https://greenhat.pl/