Od małych do dużych – koparki
13 lipca 2021Koparki to ciężki sprzęt budowlany z łyżką na końcu przegubowego wysięgnika i obrotową kabiną, umieszczoną na szczycie podwozia zawierającego gąsienice lub koła. Nowe bądź używane koparki są przeznaczone do kopania ziemi, załadunku materiałów na samochody ciężarowe i kopania rowów, narażone są na trudne warunki, często pracując w deszczu, gorącym słońcu, śniegu lub błocie. Podobnie jak w przypadku samochodu, ciężarówki lub innego sprzętu budowlanego, odpowiednia rutynowa konserwacja ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ich w dobrym stanie.
Właściwa konserwacja maksymalizuje wydajność paliwową i zmniejsza koszty operacyjne oraz awarie sprzętu. Co minutę koparka lub inny ciężki sprzęt jest wyłączony z powodu awarii, co kosztuje operatora w postaci wynagrodzeń i utraty wydajności. Zaplanowana konserwacja może pomóc ograniczyć te wydatki i zmaksymalizować produktywność.
Ważną częścią każdej konserwacji sprzętu budowlanego jest właściwe prowadzenie dokumentacji. Aktualizowanie tych informacji pomoże w ocenie żywotności maszyny. Dokładne zapisy pomogą również udowodnić, że maszyna była właściwie serwisowana, jeśli pojawi się potrzeba omówienia problemów z dealerem lub producentem.
Podwozie
Podwozie to kosztowna część posiadania i obsługi koparki. Podczas obsługi maszyny zawsze uruchamiaj koło napinające, a nie z boku lub z tyłu koparki, i jedź maszyną jak najdalej do przodu, aby uniknąć nadmiernego zużycia. Jeśli koparka musi stać przez dłuższy czas, uruchamiaj maszynę co kilka miesięcy i ćwicz gąsienicę, aby uniknąć zakleszczenia sworzni.
Przekładnia napędowa jest często pomijana, ale jest istotnym elementem wydajności maszyny. Olej w skrzyni biegów należy wymieniać co około 1000 godzin, w zależności od producenta koparki.
Wymiana filtrów powietrza i paliwa
Właściwa konserwacja filtrów powietrza, paliwa i hydrauliki jest ważnym wymogiem konserwacji sprzętu pracującego w brudnych i mokrych warunkach. Zapoznaj się z instrukcją obsługi i postępuj zgodnie z instrukcjami podczas wymiany filtrów powietrza lub paliwa. Olej hydrauliczny jest filtrowany po powrocie do zbiornika, a nie po stronie ciśnieniowej. Aby sprawdzić lub wyczyścić filtr oleju hydraulicznego, zmniejsz ciśnienie w zbiorniku, poluzowując korek. Wyczyść korek filtra oleju, aby zapobiec przedostawaniu się brudu i zanieczyszczeń do filtra – zdejmij nakrętkę filtra, a następnie usuń wszelkie zanieczyszczenia z górnej części filtra. Wyjmij filtr i wyczyść w razie potrzeby, upewniając się, że dokładnie przestrzegasz instrukcji. Na koniec zmontuj ponownie, sprawdzając O-ringi i komponenty pod kątem uszkodzeń i zabrudzeń.
Konserwacja łożysk i przekładni obrotowych
Przekładnia obrotowa jest istotnym elementem i często jest zaniedbywana podczas serwisowania koparki. Zarówno łożysko, jak i przekładnia powinny być odpowiednio smarowane i wolne od zanieczyszczeń. Upewnij się, że łożysko jest odpowiednio nasmarowane i sprawdź mechanizm obrotowy, aby upewnić się, że jest wystarczająca ilość smaru, a woda lub brud nie dostały się do komory.