Łagodny rozruch silnika elektrycznego – czy to możliwe?

Łagodny rozruch silnika elektrycznego – czy to możliwe?

3 listopada 2022 0 By Anna Szafrańska

Sposobów na rozruch silnika elektrycznego jest wiele. Aby zrobić to łagodnie, stosuje się urządzenia zwane softstarterami. Warto nieco bliżej się im przyjrzeć oraz dowiedzieć się, jaka jest zasada ich działania.

Softstart – czym jest i jak działa?

Softstart to urządzenie, które wykorzystuje się do łagodnego rozruchu silników elektrycznych. Ma zastosowanie głównie w modelach indukcyjnych, ale nie tylko. Ogranicza udar prądowy, czyli zjawisko polegające na bardzo dużym natężeniu prądu w krótkim czasie w momencie rozruchu silnika lub włączania urządzeń elektrycznych. Dzięki temu ograniczone zostaje ryzyko uszkodzenia zarówno instalacji, jak i sprzętów do niej podłączonych.

Łagodne rozpoczęcie pracy urządzeń elektrycznych dzięki stosowaniu softstarterów możliwe jest dzięki temu, że zwiększanie napięcia następuje w sposób stopniowy oraz łagodny. Pełne napięcie otrzymuje się po pewnym czasie. Softstart składa się z dwóch tyrystorów, które połączone są ze sobą przeciwstawnie, a całym układem steruje mikroprocesor.

Zalety stosowania softstarterów

Softstartery podnoszą wydajność rozruchową silników elektrycznych. Nie jest to jednak jedyna zaleta ich stosowania. Do innych korzyści zaliczają się przede wszystkim:

  • płynne zwiększanie napięcia,
  • krótszy czas rozruchu,
  • gładkie przyspieszanie oraz spowalnianie pracy.

Wszystko to sprawia, że urządzenia elektryczne z softstarterami są zdecydowanie lepiej chronione przed negatywnym wpływem udaru prądowego. Zmniejszone zostaje także zapotrzebowanie na energię elektryczną, co przekłada się w efekcie na zmniejszenie wydatków na prąd. Softstartery najczęściej montuje się w takich urządzeniach, jak kruszarki, schody ruchome czy pompy odśrodkowe.

Układy łagodnego rozruchu, jakimi są softstartery, podnoszą wydajność urządzeń, w których są one zastosowane. Stopniowy rozruch silnika elektrycznego niesie ze sobą wiele korzyści, dlatego systemy te są bardzo często stosowane. Idealnie sprawdzają się głównie w układach, które nie wymagają regulacji prędkości.