Funkcja prowadzenia dokumentacji księgowej dla biznesu a rachunkowość
4 maja 2021Często używamy zamiennie terminów rachunkowość i księgowość. Jednak rachunkowość jest w rzeczywistości tylko jedną częścią procesu księgowego, która dotyczy rejestrowania transakcji. Dowiedzmy się więc o księgowości i jej różnicach z rachunkowością.
Księgowość
Księgowość to działalność polegająca na systematycznym rejestrowaniu i klasyfikowaniu danych finansowych organizacji w sposób uporządkowany. Zasadniczo jest to funkcja prowadzenia dokumentacji mająca na celu pomoc w procesie księgowania. Jest to kluczowy element przy tworzeniu sprawozdań finansowych organizacji na koniec roku obrotowego, którym zajmuje się każde biuro księgowe Katowice. Księgowość zajmuje się również klasyfikacją transakcji i zdarzeń finansowych. Taka klasyfikacja transakcji jest niezbędna do prowadzenia prawidłowych rachunków finansowych. Obejmuje również przygotowywanie dokumentów źródłowych do przeprowadzanych transakcji finansowych i innych operacji biznesowych.
Istnieje wiele metod prowadzenia ksiąg rachunkowych. Najpopularniejsze z nich to system podwójnego wejścia i system pojedynczego wejścia. Ale nawet metody inne niż te, które obejmują proces rejestrowania transakcji finansowych w jakikolwiek sposób, są dopuszczalnymi systemami lub procesami księgowymi.
Cele księgowości
Głównym celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest prowadzenie pełnej i dokładnej ewidencji wszystkich transakcji finansowych w systematyczny, uporządkowany i logiczny sposób. Zapewnia to odzwierciedlenie skutków finansowych tych transakcji w księgach rachunkowych.
Następnie drugim głównym celem jest ustalenie ogólnego wpływu wszystkich zarejestrowanych transakcji na końcowe sprawozdanie przedsiębiorstwa. Księgowość ostatecznie ustali ostateczne rachunki firmy, a mianowicie rachunek zysków i strat oraz bilans.
Potrzeba księgowości
Jednym z głównych powodów prowadzenia ksiąg rachunkowych jest możliwość prowadzenia ewidencji w celu wykazania sytuacji finansowej każdego działu / konta przychodów i wydatków. Dzięki prowadzeniu ksiąg można było uzyskać natychmiastowe szczegółowe informacje o każdym wydatku lub dochodzie.
Załóżmy na przykład, że firma dokonuje sprzedaży zarówno gotówką, jak i kredytem. Każda z tych transakcji sprzedaży zostanie zarejestrowana. Po sprzedaży kredytowej konto wierzyciela zostanie zarejestrowane. Dlatego w każdej chwili kierownictwo firmy może określić, którzy wierzyciele są im winni pieniądze, po prostu przeglądając zapisy / rachunki.
Ponadto prowadzenie ksiąg rachunkowych i sprawozdań finansowych jest w wielu przypadkach wymogiem prawnym. W przypadku firm, banków czy towarzystw ubezpieczeniowych istnieją ustawy, które nakładają na takie firmy obowiązek prowadzenia i utrzymywania dokumentacji finansowej. W takim przypadku prowadzenie ksiąg rachunkowych staje się obowiązkowe.
Księgowość obejmuje wiele powiązanych ze sobą funkcji i czynności. Niektóre takie działania to: rejestrowanie wszystkich transakcji finansowych, księgowanie debetu i uznania w odpowiednich księgach, tworzenie i organizowanie wszystkich dokumentów źródłowych, takich jak faktury i wiele innych.