Poznaj najczęstsze problemy ze skrzynią biegów
17 czerwca 2021Skrzynia biegów w Twoim pojeździe ma setki połączonych ze sobą części, które zawsze się poruszają, ocierają, nagrzewają się i oddziałują z innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi elementami. Ponieważ w skrzyni biegów jest tak wiele części – i ponieważ każda z tych części jest stale narażona na tarcie i ciepło – naturalne jest, że elementy skrzyni biegów będą ulegać większemu zużyciu niż inne, prostsze mechanizmy w konstrukcji Twojego pojazdu.
Jeśli Twój samochód ma problemy ze skrzynią biegów, ważne jest, aby wyłapać to wcześnie, zanim stanie się bardziej skomplikowany i bardziej kosztowny. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z poniższych objawów skrzyni biegów zalecamy jak najszybsze oddanie pojazdu do serwisu i przeglądu skrzyni biegów.
Problemy zmiany biegów
Czy pojazd zatrzymuje się przed ruszeniem z miejsca postoju? Czy doświadczasz przerwy w ruchu do przodu, gdy Twój pojazd wrzuca pierwszy bieg lub przekracza pierwszy bieg? Czy występuje opóźniona reakcja pojazdu podczas zmiany biegu z parkowania na bieg wsteczny?
Znakiem, że skrzynie biegów Fiat nie działają jak należy na pewno jest to, że skrzynia biegów ślizga się, zgrzyta lub podskakuje podczas przyspieszania, gdy samochód zmienia biegi. Podobnie, gdy samochód trzęsie się przy każdej prędkości. Zapach spalenizny, widoczny wyciek płynu z pojazdu, czy dźwięki stukania, pisków lub gwizdów dochodzące z pojazdu – to kolejne oznaki. Płyn przekładniowy na bagnecie jest mętny, gęsty lub ma nieprzyjemny zapach. Ręczna dźwignia zmiany biegów jest fizycznie trudna do poruszania lub nie włącza się? Nie potrzebujesz więcej symptomów!
Pojazdy z manualną skrzynią biegów wymagają płynu przekładniowego, aby utrzymać smarowanie przekładni i zapobiec szlifowaniu. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów potrzebują płynu przekładniowego do wytworzenia ciśnienia hydraulicznego, które faktycznie napędza ruch w skrzyni biegów. Bez odpowiedniej ilości czystego i wolnego od zanieczyszczeń płynu przekładniowego, przekładnie mogą się przegrzewać, a istotne koła zębate mogą się ślizgać, przeskakiwać lub ocierać, a – szczególnie w przypadku automatycznych skrzyń biegów – może dojść do całkowitej awarii pojazdu.
W manualnych skrzyniach biegów synchronizatory biegów – lub synchronizatory, jak się je powszechnie nazywa – są elementem skrzyni biegów, który sprawia, że bieg, który zamierzasz wrzucić z taką samą prędkością, jak bieg, z którego się zmieniasz. Dzięki temu, że dwa biegi obracają się z tą samą prędkością podczas zmiany biegów, synchronizatory biegów zapewniają płynną, bezproblemową zmianę biegów. Zużyte synchronizatory biegów są częstym problemem w ręcznej skrzyni biegów, a jeśli nie są właściwie traktowane, mogą spowodować awarię skrzyni biegów.
Zużyte sprzęgło to kolejny powszechny problem z ręczną skrzynią biegów. Sprzęgło w manualnej skrzyni biegów może ulec zużyciu z powodu błędu mechanicznego, jeśli dojdzie do wycieku płynu hydraulicznego z głównego cylindra sprzęgła, lub błędu ludzkiego, jeśli kierowca często przyspiesza i zmienia biegi bez zwalniania stopy ze sprzęgła. Może to szybko spalić sprzęgło ręcznej skrzyni biegów i spowodować usługę wymiany sprzęgła.