Nowy biznes? Poznaj ukryte koszty i nie daj się im zaskoczyć!
22 kwietnia 2019Rozpoczęcie działalności jest prawdopodobnie jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy, które zrobisz w swoim życiu. Swoboda robienia własnych rzeczy jest bezcenna, jednak wielu przedsiębiorców wymienia problemy z przepływami pieniężnymi jako jedno z największych wyzwań. Zebraliśmy listę powtarzających się obciążeń, na które należy uważać, ponieważ budżet na nowe przedsięwzięcie jak wszyscy wiemy, zwykle jest bardzo ograniczony…
Koszty pracowników
W miarę rozwoju firmy będziesz musiał zatrudnić pracowników, którzy Ci pomogą. Pamiętaj, że nawet jeśli płacisz pracownikowi 2000,00 miesięcznie, to nie jest prawdziwy koszt. Zgodnie z ogólną zasadą, właściciele firm powinni oczekiwać, że pracownik będzie co roku kosztował 25-30% więcej od wynagrodzenia podstawowego. Ten dodatkowy koszt obejmuje wydatki stałe, takie jak np.:
- podatki,
- kursy szkoleniowe,
- płatny czas wolny,
- dodatkowe świadczenia / rozrywka (np. zniżki dla personelu, parking i napoje)
Są także miękkie koszty, takie jak opłaty rekrutacyjne oraz wymagany czas i narzędzia potrzebne do tego, aby wyszkolić nowego pracownika.
Koszty konsultanta
Wspaniale jest samemu ogarniać marketing i podatki, ale może się okazać, że zajmuje to więcej czasu niż to, na ile możesz sobie pozwolić. Profesjonalne usługi są jednak kosztowne, więc pamiętaj o budżecie na usługi marketingowe / społecznościowe oraz swojego dostawcę IT, konsultanta ds. Rekrutacji, księgowego i specjalistę podatkowego. Będziesz musiał także zezwolić na to by kwestiami bankowymi i prawnymi także zajmowała się odpowiednia osoba. Koniec, końców powinno być to bardziej opłacalne.
Konserwacja
Odłóż sporą część pieniędzy na nieprzewidzianą konserwację lokali, maszyn lub komputerów. Od przeciekających dachów do zepsutego klimatyzatora – nigdy nie wiadomo, co przyniesie Ci kolejny dzień. Jeśli polegasz na maszynach, musisz także uwzględnić serwis i naprawy w swoim budżecie. Raczej wydawaj pieniądze na regularne usługi, aby utrzymać sprzęt w dobrym stanie, niż abyś nie musiał utknąć z koniecznością zakupu nowego sprzętu. Możesz się zabezpieczyć, uzyskując ochronę ubezpieczeniową, która obejmuje przerwę w działalności i pokrycie kosztów awarii maszyn.
Podatki
Nie daj się zaskoczyć ogromnym podatkiem lub podatkiem VAT. Sprawy te najlepiej pozostawić profesjonalistom, aby upewnić się, że przestrzegasz przepisów podatkowych i że co miesiąc odkładasz wystarczającą ilość pieniędzy, aby móc zapłacić to, co jesteś winien. Uzyskaj również porady dotyczące obowiązków jako pracodawcy – rejestrując się i płacąc odpowiednie opłaty związkowe.
Technologia
Przechowywanie w chmurze, licencje na oprogramowanie, akcesoria komputerowe – lista jest długa. Każda firma polega w dużej mierze na byciu online, więc pamiętaj, aby odkładać pieniądze na bok, aby utrzymać infrastrukturę w gotowości.
Ubezpieczenie
To kolejny koszt, który może być większy niż się spodziewałeś, ale ubezpieczenie jest bez wątpienia jednym z najważniejszych wydatków w Twojej firmie. Jako minimum będziesz potrzebować ubezpieczenia pracodawcy i odpowiedzialności publicznej. Dobrym pomysłem jest również wykupienie ubezpieczenia na wypadek przerw w działalności, ochrony nieruchomości czy też ubezpieczenie pojazdów służbowych.