Leasing pracowniczy – zalety, wady, aspekty prawne
1 sierpnia 2021Chociaż potrzeby kierownictwa powinny zawsze mieć pierwszorzędne znaczenie przy określaniu sposobu angażowania pracowników, istnieją istotne problemy prawne, którymi należy się zająć, gdy pracownicy nie są na liście płac firmy, ale chodzi o inną formę zatrudnienia jak wynajem pracowników z Ukrainy.
Kwestie zarządzania obejmują:
• potencjalne administracyjne koszty zatrudnienia, szkolenia i opłacania pracownika na liście płac firmy;
• potrzeba firmowego nadzoru prac; tj. do kontroli jakości;
• dostępność kandydatów na stanowiska;
• czy praca do wykonania wymaga umiejętności, które firma chce zachować;
• czy praca musi być wykonywana na terenie firmy i pod nadzorem firmy.
Korzystanie z leasingowanych pracowników ma swoje zalety, takie jak to, że agencje leasingowe często zapewniają pracownikom świadczenia, którym nie mogą dorównać mniejsze firmy, czy to że agencje leasingowe potrącają wszelkie stosowne podatki i opłacają odszkodowanie pracownicze i ubezpieczenie na wypadek bezrobocia. Nie ma obowiązku dalszego korzystania z indywidualnego wynajętego pracownika, tj. niezadowalający pracownik może zostać natychmiast zastąpiony a agencje leasingowe odpowiadają za roszczenia odszkodowawcze przez swoich pracowników oraz wynajęci pracownicy mogą radzić sobie ze szczytami obciążenia firmy bez kosztów administracyjnych związanych z zatrudnianiem pracowników tymczasowych.
Zalety już znamy, ale czy są jakieś wady leasingu?
Niektóre wady leasingowanych pracowników to: fakt, że firmy często żałują sytuacji, w których osoby niebędące pracownikami zdobywają wiedzę na temat działalności firmy tylko po to, aby przejść do nowego klienta po wygaśnięciu cesji. Agencje leasingu pracowniczego zazwyczaj pobierają od 15 do 30 procent więcej niż obowiązująca stawka godzinowa oraz brak wiedzy agencji leasingowej na temat specyficznych potrzeb firmy oraz leasingowany pracownik niekoniecznie jest zobowiązany do lojalności wobec firmy, tak jak pracownik.
Problemy prawne często pojawiają się w przypadku leasingowanych pracowników, gdy agencja leasingowa nie wypłaca należycie swoim pracownikom lub leasingowani pracownicy składają wnioski o bezrobocie lub świadczenia pracownicze od firmy.
Kwestie prawne z pracownikami dzierżawionymi
Gdy firma sprawuje kontrolę nad pracą najemnego pracownika w zakresie np. przydziałów, godzin, szkoleń i wypowiedzenia, może być uznana za współpracodawcę pracownika. Status wspólnego pracodawcy może prowadzić do odpowiedzialności prawnej firmy z tytułu roszczeń leasingowanych pracowników o świadczenia, wynagrodzenie i odszkodowania na podstawie np. roszczeń o dyskryminację.
Nawet nominalny nadzór nad pracownikami dzierżawionymi przez firmę może narazić ją na roszczenia o bezprawną dyskryminację ze strony pracowników dzierżawionych w związku z zachowaniem występującym w firmie. Wynajmowani pracownicy mogą zostać uznani za pracowników firmy, gdy dochodzi do naruszenia. Konieczne jest, aby firma leasingowa zaangażowana przez firmę wypłacała swoim pracownikom zgodnie z prawem.