Kurier w ecommerce
1 lutego 2022Usługi kurierskie odgrywają w e-commerce o tyle istotną rolę, że choć nie są już najpopularniejszą formą dostawy (ten laur przejęły Paczkomaty® InPostu, o czym za chwilę), to wciąż są jedyną formą dostawy, która dociera wszędzie i cieszy się dużą popularnością. Według raportu Gemius dla e-commerce Polska z nadania paczki kurierem korzysta dwa razy więcej internautów niż wybiera usługę Poczty Polskiej (odpowiednio 50% i 24% wskazań). Usługę dostarczenia paczki do punktu odbioru lub sklepu stacjonarnego wybiera jeszcze mniej klientów e-commerce, natomiast niewątpliwym liderem są tu Paczkomaty® InPostu, z których korzysta aż 77% ankietowanych. Ankietowani internauci kupujący w sieci deklarują też, że możliwość zamówienia dostawy do Paczkomatu® lub kuriera zachęca ich do robienia zakupów online. Obie metody łączy szybkość dostawy: nominalnie 48 godzin, ale często już następnego dnia po nadaniu (w przypadku Paczkomatów® w ponad 90% przypadków). Istotne wydaje się być też to, że odbiór paczek w obu przypadkach jest bardzo prosty – kurier przychodzi do domu i zwykle nie wymaga żadnych formalności, a do Paczkomatu można zajść po drodze i odebrać paczkę w kilka sekund za pomocą aplikacji InPost Mobile. O popularności Paczkomatów® może też decydować nieco niższa niż w przypadku kuriera cena – warto zwrócić uwagę na ceny przeglądając oferty firm kurierskich, ponieważ zwracają na nie uwagę klienci, którzy coraz częściej oczekują wręcz darmowej wysyłki. Kuriera i Paczkomat® internauci kupujący w sieci wskazują też jako preferowane metody zwrotu towarów (obok zwrotu w sklepie stacjonarnym. W niektórych sektorach e-commerce, szczególnie w tych najpopularniejszych (odzież i buty) oferowanie klientom możliwości darmowego odesłania nietrafionych zakupów jest jednym z kluczy do sukcesu.
Usługi branży logistycznej dla e-commerce
Skoro preferowane formy dostawy paczek z e-commerce na odcinku ostatniej mili to kurier i Paczkomat®, może warto przyjrzeć się jak wygląda oferta dla firm, który oferuje obie formy dostawy? Powierzenie wszystkich dostaw jednej firmie jest prostsze, ale przede wszystkim bardziej opłacalne, ponieważ operator oferuje zniżki przy długoterminowych umowach, których wysokość pośrednio zależy od wartości nadawanych przesyłek, a usługi kuriera i Paczkomatowe® są liczone wspólnie w ramach jednej umowy (i można je swobodnie łączyć nadając u kuriera paczki do Paczkomatu® lub w Paczkomacie® przesyłki kurierskie). Na przykład, w ofercie abonament InPost w zamian z zobowiązanie do wydawania co miesiąc na przesyłki ustalonej z góry minimalnej kwoty klient uzyskuje dostęp do preferencyjnych cen paczek. Oczywiście im więcej wydajemy, tym lepsze mamy stawki. Jest to szczególnie korzystne dla początkującego sklepu internetowego, który nie potrzebuje ani dodatkowego kłopotu, ani dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem kilku firm logistycznych.
InPost – oferta dla firm
Ceny przesyłek Paczkomatowych® zaczynają się od 8,91 zł netto, przy czym cena przesyłki do Paczkomatu® zależy od gabarytu, czyli wymiarów paczki, a nie od jej wagi (jak ma to miejsce w przypadku przesyłek kurierskich), która wynosi zawsze maksymalnie 25 kg. Może to być korzystne dla niektórych sprzedawców. Natomiast ceny usług kurierskich zaczynają się od 9,99 zł. Dokładna cena zależy przy tym od umowy jaką sklep internetowy zawiera z operatorem, ale oferta InPost jest dość elastyczna i można dopasować ją do swoich potrzeb. InPost oferuje sklepom internetowym także możliwość obsługi zwrotów za pośrednictwem usługi Szybkie Zwroty, wykorzystującej sieć Paczkomatów®, jak również szereg usług dodatkowych. Przesyłki można nadawać w Paczkomacie® lub u kuriera, który przyjedzie do siedziby firmy po ich odbiór bez dodatkowej opłaty, o ile odbiera pięć lub więcej paczek na raz. Dla sklepu internetowego wysyłanie pięciu przesyłek dziennie raczej nie powinno być wyzwaniem. Zarówno kurierem, jak i do Paczkomatu® można nadawać przesyłki pobraniowe, co może być ważne dla początkującego sklepu internetowego, ponieważ dostępność tej metody płatności wzbudza zaufanie wśród klientów, którzy nie znają jeszcze danej marki. Obok standardowej usługi kurierskiej i przesyłek Paczkomatowych, w ofercie InPost znajduej się też usługa dostarczenia przesyłki do konkretnej godziny (dziesiątej, dwunastej, lub siedemnastej) w następnym dniu po jej nadaniu. Może być ona przydatna przede wszystkim w transakcjach z kontrahentami, ale także dla klientów, którym zależy na szybkiej dostawie. W Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu operuje także kurier lokalny InPost dostarczający przesyłki tego samego dnia na terenie miasta oraz w zasięgu 30 km od jego granic.