Czym jest public relations?
26 października 2022W dzisiejszych czasach podstawą do sprawnego rozwoju oraz funkcjonowania firmy jest odpowiednie zaplanowanie działań marketingowych. W tej kwestii ważna jest nie tylko reklama produktów oraz marki, ale także public relations. Nie wiesz, co to takiego? To pojęcie dotyczy relacji międzyludzkich lub w przypadku szerzej pojętego biznesu – postrzegania firmy w oczach potencjalnych klientów.
PR, czyli public relations to po prostu kreowanie odpowiednich stosunków społecznych pomiędzy podmiotem, np. firmą a jej otoczeniem. Krótko mówiąc – są to wszelkie działania marketingowe przekładające się na wizerunek marki/przedsiębiorstwa w oczach poszczególnych grup odbiorców. Warto dodać, że PR może dotyczyć różnych aspektów. Niektóre działania mają na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, a inne osiągnięcie celów biznesowych poprzez pozytywny wpływ na osoby publicznie znane.
Marketing a PR – to nie to samo!
Co ciekawe, pojęcie marketingu nie jest jednoznaczne z tym, czym jest public relations. Oczywiście te kwestie są ze sobą w pewien sposób tożsame, aczkolwiek PR tylko wspiera działania marketingowe stosowane, np. przez konkretną firmę. Specjaliści zajmujący się obszarem public relations podpowiadają, w jaki sposób tworzyć firmowego bloga, dodawać wpisy na stronę internetową oraz w jakich akcjach publicznych brać udział, aby wykreować pozytywny wizerunek firmy na rynku.
Działania public relations przekładają się w dużej mierze na długoterminową współpracę z kontrahentami oraz jakość kontaktów na linii firma – klient. Przedsiębiorstwo inwestujące w PR integruje się ze środowiskiem, które je otacza, a także przekazuje informacje do potencjalnych odbiorców na temat tego, jaka jest misja firmy oraz jej założenia. Podsumowując – PR obejmuje wszelkie czynności związane z utrzymaniem sprawnej, skutecznej oraz dobrze zaplanowanej komunikacji zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i poza nim.
Stosowanie czarnego PR – czy to się opłaca?
W krótkoterminowym ujęciu działań marketingowych czarny PR może okazać się opłacalny, szczególnie w celu oczernienia konkurencji na rynku i zmniejszenia jej wiarygodności. Niestety, ale w większości przypadków działania czarnego PR odbijają się na każdej ze stron, dlatego należy podchodzić do tego tematu z odpowiednią dozą ostrożności. Jeśli firma kieruje się przede wszystkim założeniami etyki biznesu oraz uczciwości rynkowej – czarny PR nigdy nie powinien pojawić się nawet w założeniach do wdrożenia.
Public relations a rozpoznawalność marki – to podstawa!
Można założyć, że poprawa rozpoznawalności oraz wiarygodności marki poprzez dobrze zaplanowane działania public relations umożliwiają osiągnięcie nie tylko założonych wcześniej celów, ale także wzrost zysków przedsiębiorstwa. Jak to możliwe? Otóż im lepiej prowadzone są działania PR na rynku, tym lepsza świadomość konsumentów na temat danej marki oraz więcej potencjalnych nabywców towaru lub usługi. Warto więc inwestować w działania dobrego PR i mieć pewność, że przedsiębiorstwo rozwija się tak, jak powinno.