Cennik marketingu szeptanego 2022
12 lipca 2022Wszystkie podejmowane działania marketingowe mają na celu poprawę rozpoznawalności marki lub jej produktów w Internecie. Nie inaczej jest w przypadku marketingu szeptanego. Wykorzystuje on pozytywne doświadczenia klientów do budowania zaufania i popularności firmy wśród innych odbiorców. Pojawia się jednak kluczowe pytanie, czy faktycznie warto prowadzić buzz marketing i na jakie koszta związane z tego typu działaniami należy się przygotować? Chcesz dowiedzieć się, jak wygląda cennik marketingu szeptanego w 2022 roku? Zapraszamy do lektury!
Jak działa marketing szeptany?
Marketing szeptany należy do grona najpopularniejszych i najskuteczniejszych form promocji firmy. Niestety należy również do najbardziej niezrozumianych i niedocenianych metod. Bardzo często kojarzony jest z masowym publikowaniem, a wręcz spamowaniem sieci wpisami zawierającymi klikalne linki. Jednak takie działania nie mają zbyt dużo wspólnego z prawdziwym buzz marketingiem. Są wręcz bezwartościowe, a ich jedyny efekt to psucie renomy prawdziwego whisper marketingu. Profesjonalny marketing szeptany ma za zadanie dotrzeć z informacją marketingową do odbiorcy przez bezpośredni przekaz, sprawiający wrażenie spontanicznego i nienachalnego. Efektem ma być dobrowolne dołączenie kolejnych użytkowników do dyskusji i szerzenie informacji na temat oferty firmy i jej korzyści. Buzz marketing jest niezwykle uniwersalną formą promocji i może być wykorzystywany w praktycznie każdej branży. Co więcej, istnieje wiele rodzajów marketingu szeptanego, a najpopularniejszymi są:
Community marketing – Zdecydowanie najbardziej znana forma marketingu szeptanego polegająca na udzielaniu się w dyskusjach dotyczących promowanego produktu lub marki.
Evangelist marketing – polegający na budowaniu u klienta silnej identyfikacji z promowanym produktem lub całą marką.
Marketing wirusowy – ma na celu tworzenie i promowanie viralowych treści, które w założeniu mają się szybko rozprzestrzeniać i angażować odbiorców.
Trendsetting – czyli tworzenie nowych trendów i mody na wykorzystanie określonych produktów. Zwykle polega na współpracy ze znanymi twórcami internetowymi, gwiazdami, sportowcami lub celebrytami.
Casual marketing – działania drugoplanowane, mające na celu tylko wspieranie głównej kampanii i jej założeń.
Cause marketing – opierający się na wspieraniu ważnych inicjatyw społecznych i akcji charytatywnych, co przekłada się na wzrost zaufania wobec marki i zyskanie aprobaty odbiorców.
Product seeding – udostępnianie darmowych próbek osobom, cieszącym się uznaniem wśród internautów. Często łączony jest z influencer marketingiem i trendsettingiem.
Brand blogging – forma marketingu szeptanego polegająca na reklamie produktów za pośrednictwem wpisów na blogach.
Najlepsze platformy do realizacji marketingu szeptanego
Marketing szeptany może przyczynić się do znacznego wzrostu popularności firmy i pomóc jej w osiągnięciu sukcesu. By tak się stało, musi jednak zostać prawidłowo zaplanowany i poprowadzony. Nieumiejętnie wdrożony buzz marketing może bowiem przynieść więcej straty niż pożytku. Warto więc już na samym początku zastanowić się na wybraniem miejsc do prowadzenia działań. Odpowiedni dobór kanałów komunikacji jest kluczowy, by nie przepalić budżetu. Każda grupa docelowa spędza czas w innych miejscach w sieci. Jedni preferują media społecznościowe i grupy dyskusyjne, które można tam utworzyć. Natomiast inne osoby będą przebywać przede wszystkim na forach internetowych i serwisach opiniotwórczych. Dlatego najlepszym sposobem jest stworzenie persony lub kilku, jeśli wymaga tego sytuacja i dana kampania. Platforma komunikacji to naprawdę ważna kwestia, bo to od nich zależy, jak prowadzone będą działania i jaki język komunikacji będzie musiał zostać uwzględniony podczas tworzenia treści.
Narzędzia, które warto wykorzystać
Marketing szeptany, jak każda profesjonalna metoda reklamy wymaga przygotowania specjalnej strategii i bieżącej analizy efektów i działań. Dlatego najlepiej wspomagać się praktycznymi i funkcjonalnymi narzędziami, które sprawią, że buzz marketing jeszcze szybciej przyniesie oczekiwane rezultaty. Warto uwzględnić tutaj między innymi narzędzia służące do monitorowania sieci. W tej kategorii do najpopularniejszych należą Brand24 oraz NewsPoint. Podczas wyszukiwania pozwalają selekcjonować źródła wzmianek i umożliwiają włączenie powiadomień oraz wysyłanie regularnych raportów, na przykład każdego dnia o danej godzinie.
Cennik buzz marketingu 2022
Jeśli chcemy uzyskać konkretne rezultaty, musimy zainwestować w działania. Niestety nie da się osiągnąć nic za darmo. Niekwestionowaną zaletą marketingu szeptanego jest fakt, że jest to relatywnie tani sposób promocji firmy i jej produktów. Szczególnie w porównaniu do tradycyjnych form reklamy, takich jak reklama telewizyjna, w radio czy za pośrednictwem billboardów rozstawionych na terenie całego kraju. To jaki będzie ostateczny koszt kampanii buzz marketingowej, zależy od wielu czynników. Między innymi od skali prowadzonych działań, od wybranej agencji marketingowej, kanałów komunikacji czy też języka, w którym kampania będzie prowadzona. Bardzo często firmy decydują się na prowadzenie marketingu szeptanego nie tylko w języku polskim, ale i na zagranicznych rynkach, na przykład po angielsku, czesku czy niemiecku. Należy przygotować się jednak na to, że za wysokiej jakości wpis, umieszczony w wartościowym miejscu należy zapłacić od kilku do kilkunastu złotych od sztuki.
Autor – Piotr Sulewski, biegly-sadowy.eu