4 wymiary biznesu – czy wykorzystujesz je wszystkie?
23 czerwca 2019Kiedy patrzymy na przedsiębiorstwa holistycznie, istnieją cztery różne wymiary, które odpowiadają za każdą decyzję i działanie.
Cztery wymiary to:
-
Strategia
-
Operacje
-
Marketing
-
Finanse
Mimo że są odrębnymi wymiarami, są ze sobą ściśle powiązane. To wszystko często będzie kierować twoimi decyzjami operacyjnymi, a twoje decyzje operacyjne często będą musiały być sprawdzane w kontekście twojego wymiaru finansowego. Twoje strategiczne inicjatywy wpłyną na Twoje decyzje marketingowe, a Twoje działania marketingowe często ujawnią nowe możliwości strategiczne, których inaczej byś nie widział. Więcej przykładów byłoby bardzo łatwo tutaj przytoczyć, ale nie musimy wymieniać wszystkich współzależności, aby wyczuć, jak to działa.
Interpretowanie biznesu w ten sposób nie jest niczym nowym. Mamy już ugruntowane stanowiska, które śledzą te wymiary. CEO zajmuje się strategią i rozwojem, COOs obsługuje te operacje, CMO zajmuje się marketingiem, a CFO zajmuje się finansami. Należy wziąć pod uwagę, że wszystkie te stanowiska to kierownictwo wyższego szczebla lub kierownictwo średniego szczebla w tradycyjnych firmach – powodem jest to, że są tak wysoko, że ich funkcje i perspektywy są tak ważne.
Wielu ludzi nie bierze pod uwagę tego, że cztery wymienione powyżej stanowiska są niezbędne w każdej firmie, nawet jeśli jedna osoba ma na sobie wszystkie te obowiązki. Nie tylko są one konieczne, ale też nie ma miejsca tutaj na przeciętność – są dobrze wykonane lub źle wykonane.
W tym artykule stanowiska CEO, COO, CMO i CFO, są po to aby zilustrować, który za co odpowiada i jak to przekłada się na całościowe interesy firmy. Większe firmy mogą mieć osobnych ludzi zajmujących się tymi stanowiskami, ale jeśli działasz w mikroprzedsiębiorstwie, zwykle jest nieco inaczej.
Strategia i rozwój
Komu służy Twoja firma? Jakie są jej podstawowe kompetencje i jak je wykorzystasz? Jakie są cele Twojej firmy na ten rok? Jaka jest wizja i misja Twojej firmy? Jakie oferty zamierzasz opracować w tym roku? Jak zamierzasz pozycjonować, różnicować i rozwijać swoją markę?
Pytania takie należą do wymiarów strategii. Służy jako podstawa i centrum dla wszystkich innych wymiarów, a posiadanie słabego rdzenia strategii często powoduje, że wiele firm wie w którą stronę się kierować.
Jest jednak na rynku zbyt dużo firm, które nie mogą powiązać swoich działań marketingowych z żadną strategią oprócz sprzedaży czegoś, aby zarabiać pieniądze. To słaba strategia która tworzy coś, co nie ma prawdziwego związku z podstawową działalnością firmy.
Jednym z powodów, dla których nie rozumiemy strategii, jest to, że może być złożona i dopracowana. Strategia jest również dość trudna do sprzedania, więc ludzie często celowo przekazują oferty, które mają strategię jako fundament. Niemniej jednak firma rzadko osiąga sukces dzięki samej taktyce i technikom. Natomiast już sam wymiar operacji to obszar realizacji i produktywności. Krótko mówiąc, w tym wymiarze realizowane są obrane na rozwój i ustalone strategie. Warto to zapamiętać.
Najważniejsza jest reklama w internecie