Podróżowanie po Europie: jak EuroTunel wypadł na tle promów i lotów?
17 maja 2021Usługi pasażerskie realizowane przez Eurotunel miały duży wpływ na obecne rodzaje transportu przez kanał La Manche. Chodzi o samą liczbę pasażerów kupujących Eurotunel bilety i podróżujących między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną oraz udział w rynku pasażerów tunelu pod kanałem La Manche podróżujących usługami Eurostar z Londynu do Paryża i Brukseli.
EuroTunel a podróż promem
Chociaż trudno jest dokonać bezpośredniego porównania między ruchem w tunelu pod kanałem La Manche a ruchem promowym, ponieważ pociąg ma kilka przystanków lub nie ma ich wcale do końca linii, udział portów w kanale La Manche – Dover, Ramsgate, Folkestone zmniejszył się z 67 procent w 1993 roku do 43 procent w 1999 roku. Liczba pasażerów tunelu pod kanałem w latach 1998-1999 była tylko nieznacznie niższa niż pasażerów korzystających z promów w Cieśninie Dover.
W 1999 r. spadł również ruch w tunelu pod kanałem La Manche i liczba pasażerów promów, co zbiegło się w czasie ze zniesieniem sprzedaży wolnocłowej w UE od 1 lipca 1999 r., co wcześniej było silną motywacją do wyboru podróży drogą morską. Liczba pasażerów promów na kanał La Manche i Morze Północne do Europy kontynentalnej spadła znacząco od 1993 r., O 26% do 5 milionów pasażerów na trasach przez kanał La Manche i o 16% do nieco ponad trzech milionów na trasach przez Morze Północne. W latach 1993–1999 liczba samochodów osobowych z kierowcą przemieszczających się przez EuroTunel wzrosła o 55 procent do ponad 8,1 miliona pojazdów, przy czym tunel pod kanałem La Manche odpowiadał za ponad 40 procent całkowitego ruchu w 1999 r. Jednak we wszystkich sektorach promowych odnotowano bezwzględny spadek liczby pasażerów. przewożenia pojazdów w 1999 roku.
Trasy z największym spadkiem to
• Ramsgate – Dunkierka,
• Ramsgate-Ostend,
• Newhaven-Dieppe.
W przypadku samochodów osobowych kilka portów, w tym Great Yarmouth, Ipswich, Medway (Sheerness), Ramsgate, Folkstone, Newhaven i Southampton, które wcześniej konkurowały na rynku krótszych przepraw, straciło część lub całość swoich usług promowych na rzecz tego, co zaoferował właśnie EuroTunel.
EuroTunel a linie lotnicze
Trzecia faza liberalizacji europejskiego transportu lotniczego w latach 90-tych, charakteryzująca się integracją pionową i poziomą w celu uzyskania korzyści skali i siły rynkowej, sprzyjała rozwojowi usług lotniczych między Brytyjczykami i resztą Europy. W rezultacie rynek przewozów lotniczych między regionami brytyjskimi a Paryżem znacznie wzrósł od 1992 roku a rynek podróży lotniczych do Belgii rósł jeszcze szybciej.
Wzrost liczby podróży do Belgii można przypisać działalności belgijskiej linii lotniczej Sabena, która rozwinęła Brukselę jako centrum. Taki był kontekst dla propozycji dotyczących regionalnych usług kolejowych w tunelu pod kanałem La Manche w 1997 r., polegających na dalszym ograniczeniu regionalnych usług dziennych, wyeliminowaniu pociągów dziennych do Brukseli i porzuceniu wszystkich regionalnych pociągów nocnych. To okazało się dodatkową konkurencją dla trasy tunelu pod kanałem.